160 oldalas hibalistát állított össze a Nemzeti Közlekedési Hatóság a három HÉV-vonal állapotáról. A gödöllői vonal jócskán adott írnivalót a hatóságnak, mivel a világháború óta nem volt komolyabb felújítás. Sőt, itt még „Balra hajts!” van, mint Angliában. A lejárt vasúthatósági engedély meghosszabbításához komplex, mintegy 98 milliárd forint értékű, 2018-ig szóló rehabilitációs programot dolgozott ki a BKV Zrt. Az uniós támogatásra számító fejlesztéssel mindhárom vonalon az új biztosító berendezésekkel, járművekkel csökkenne a menetidő, kábel tolvaj-állóbbá válna az áramellátás. Azonban a napi biztonságos működtetéshez nem lehetett kivárni a főváros, illetve azt követően Brüsszel döntését. Az üzemeltetési keretből és a BKV-nak nyújtott tulajdonosi tőkepótló támogatásból származó 4,4 milliárd forintból augusztus 21-étől két ütemben hozzá kellett nyúlni a pályákhoz. Az idén novemberig tartó munkálatok során a felújítás első ütemében csak a gödöllői HÉV vonalán 11 900 tonna új zúzott követ terítenek szét. Kicserélnek 1816 db betonaljat, valamint 541 fa talpfát. Ilona-telep, Imre-utca megállók, a nagyiccei átjáró és még néhány jócskán elsárosodott, 10-200 méteres szakaszon a töltésig visszabontják, majd újra alapozzák a síneket. Mivel buszpótlásos vágányzárakra csak hétvégeken, illetve az őszi iskolai szünetben van mód, a kivitelező nem a BKV Plasserét bérelte, hanem az annál nagyobb teljesítményű MÁVÉPCELL Kft. vágányszabályozó gépláncát alkalmazza. A gödöllői vonal belső szakaszán található sebességkorlátozások elsősorban forgalomtechnikai, illetve geometriai adottságokból származnak. A most folyó munkák egyik eredménye, hogy ez legalább öt évig is így maradhat, és nem kell műszaki okokból újabb „lassújeleket” bevezetni a pályán. A ráckevei vonalon járó, a kisebb forgalmú megállókat kihagyó sebesvonatok itteni közlekedtetése jelenleg nem szerepel a BKV Zrt. elképzeléseiben: A gödöllői szerelvények a felújítás után is minden állomáson és megállóhelyen megállnak. -izs-or |