Vargosz és családja – ahová csak lehet, kerékpárral mennek
A Kertvárosban sokan bicikliznek. A kellemes hangulatú, és gyér forgalmú utcák erre nagyon alkalmasak. Baj csak akkor van, ha úgy döntünk, bicajjal kívánjuk elhagyni a kerületet.
– Kerékpáros szempontból ellentmondásos a kerület – mondta Varga Gábor (Vargosz), a Magyar Kerékpárosklub Észak-Pesti Régiójának a vezetője, aki a családjával Rákosszentmihályon lakik. – Egyrészt a kis utcák valóban alkalmasak a bicajozásra, másrészt azonban ebben a kerületben található a főváros legveszélyesebb kerékpárútja a Veres Péter úton. Ez utóbbit nagyon gyorsan meg kellene szüntetni, a kerékpárutat vissza kellene adni a parkoló autóknak, a bicajosokat pedig vagy az úttestre, vagy a HÉV védettebb oldalára kellene átterelni.
Varga Gábor szerint ez már szakmai kérdés, és ezeknek a témáknak a felvetésére most jött el az idő.
– Annak idején azért indult el a Critical Mass-mozgalom, hogy egyrészt minél hatékonyabban népszerűsíteni tudjuk a városi kerékpározást másrészt, hogy radikális eszközökkel hívjuk fel a figyelmet a kerékpározók érdekeire. Többek között arra, hogy a kerékpár is közlekedési eszköz, melynek helye van a városi forgalomban. A mozgalom elérte a célját, ma már rengetegen bicajoznak a városban, egyre jobbak az infrastrukturális feltételek. Innentől kezdve már főleg a szakmai kérdéseken van a hangsúly. A Veres Péter úti kerékpárút is ilyen szakmai téma.
A Magyar Kerékpárosklub az elmúlt években több izgalmas programmal hívta fel magára a figyelmet. Többek között a Bringázz a munkába! fűződik a nevéhez, mely akciónak ugyan nem a klub volt az ötletgazdája, de mindenképpen nagy szerepe volt a program népszerűsítésében és szervezésében. Ennek köszönhetően ma már több tízezerre tehető a munka és az otthon között kerékpárral közlekedők száma. A másik kezdeményezésük már egy kicsit a XVI. kerülethez és Vargoszékhoz is kötődik.
– Két éve indítottuk útjára a Bringázz a suliba! programot. Ennek egyik első helyszíne a sashalmi Waldorf iskola volt, ahol először csatlakoztak a tanárok, a szülők és a gyerekek ehhez az akcióhoz. A program egyik koordinátora mind a mai napig a feleségem, Székely Ágnes, aki koordinálja és szervezi az akciót.
A Magyar Kerékpárosklub egyik legfontosabb fóruma az internet. Ezen keresztül ugyanis rengeteg embert lehet elérni. Az ötletek azonban leggyakrabban a régióvezetők összejövetelein születnek. Ilyen ötletelés eredménye volt többek között a Helyben vedd meg! akció is, amely más kerületekben már nagy népszerűségnek örvend.
– Három fiúgyerekünk van, egy 12, egy 11 és egy 8 éves. Természetesen mindhárman kerékpároznak, a biciklit közlekedési eszközként használják, az alapvető KRESZ-szabályokat jól ismerik. Tanítani nem nagyon kellett őket, menet közben ellesték a fortélyokat. Nem volt vita arról, hogy miért fontos a védőfelszerelés használata, hogy miért nem szabad a járdán biciklizni, s hogy a jobb kéz szabály a kerékpáros számára azt jelenti, hogy balra is figyelni kell, mert sok autós számára a kerékpár még mindig nem számít közlekedési eszköznek.
Vargosz elmondta, hogy a munkája elsősorban a szomszédos XV. kerülethez köti, de a Kertvárosban is sokat biciklizik, így jól ismeri a kerületi kerékpáros helyzetet. Szerinte elég lenne a Csömöri útra és a Rákosi útra kerékpáros piktogramokat felfesteni, hogy az autósok fejében is rögzüljön, a közúton osztozniuk kell a biciklivel közlekedőkkel. Kerékpárút építése azonban felesleges, hisz a párhuzamos kis utcák kiválóan alkalmasak a városba való bejutásra. Nehezebb kérdés azonban az oldalirányú közlekedés, se a XV-be, se a XVII. kerületbe nem lehet biztonságos körülmények között átbiciklizni, ezért nagy szükség lenne a Szentmihályi, Késmárk Cinkotai utak kerékpározhatóságának megvalósítására. Addig is, amíg ez megvalósul, a kerületek közötti átjutásban nagy segítséget adhat majd a Szilas-patak mellett épülő turisztikai út, ahol egy kis kerülővel ugyan, de legalább biztonságosan lehet majd kerékpározni. (teg)
|