Mostanában Szentmihály irányából jobb elkerülni a Rákóczi út – Rákospalotai határút – Késmárk utcai kereszteződést, mert nem tudhatjuk, hogy mire számíthatunk. Egy, a környéken lakó olvasónk hívta fel a figyelmünket arra a tényre, hogy egyik napról a másikra megváltoztatták a forgalmi rendet a csomópontban, melynek következtében senki sem tudja a rá vonatkozó szabályokat. Emiatt hihetetlenül humoros szituációk alakulhatnak ki: mindenki integet a másiknak, de senki sem mer elindulni. Vagy van a másik véglet, amikor a megszokott reflexek alapján közlekedő autóvezető satufékkel próbál alkalmazkodni az új helyzethez. Korábban ugyanis a Rákóczi út – Rákospalotai határút – Késmárk utca vonal számított főútvonalnak, aki máshonnan érkezett a csomópontba, vagy másfele kívánta azt elhagyni, kénytelen volt elsőbbséget adni a főútvonalon közlekedőknek. A szabályt a buszközlekedés is indokolta, ennek ellenére nem ártott óvatosan behajtani a kereszteződésbe, mert mindig akadt egy-két autóvezető, aki hajlamos volt elfeledkezni az elsőbbségekről. November 29-től azonban megváltoztak az erőviszonyok a kereszteződésben, a Rákospalotai határút lett a főútvonal, és a Rákóczi úton közlekedőket egy hatalmas STOP-tábla kényszeríti megállásra. A forgalmi rend megváltoztatása mindenkit váratlanul ért. Az önkormányzatnál se nagyon tudtak róla. Az út ugyanis a főváros hatáskörébe tartozik, így a közlekedési rend megváltoztatása a Budapesti Közlekedési Központ feladata. „Az M0 keleti szektor megnyitását követően a kereszteződésben a forgalmi viszonyok olyan mértékben átalakultak, hogy az eddigi kanyarodó védettség megszüntetése indokolttá vált – tudtuk meg tudtuk meg a BKK Sajtókommunikációs Irodájától. – Amíg a korábbiakban a domináns forgalmi irány a Rákóczi út – Rákospalotai határút – Késmárk utca felé vezető ága volt, addig mára a Rákospalotai határút egyenes iránya lett a domináns irány. A forgalmi adatokat tekintve a Rákóczi útról balra a csúcsórában 630 jármű kanyarodik, míg ezzel egy időben a Rákospalotai határúton egyenesen a belváros irányába 730 jármű/óra nagyságú forgalom halad. A tömegközlekedési járatok útvonalát áttekintve megállapítható, hogy nem lehet olyan elsőbbségszabályozást alkotni, amely az összes tömegközlekedési járatnak kedvező. A régi forgalmi rend esetén a 277-es járat haladt védett útvonalon, míg az új forgalmi rend a 131-es autóbusznak kedvezőbb. Összességében elmondható, hogy az új forgalmi körülményekhez, és a kereszteződés geometriai kialakításához jobban illeszkedő a Rákospalotai határút egyenes iránya lett az új főirány, és a Rákóczi út felől érkezők adnak elsőbbséget a Rákospalotai határútnak.” Az esetről megkérdeztük Szatmáry László önkormányzati képviselőt is, aki azontúl, hogy tőlünk értesült először a változásokról, elmondta: régóta forszírozza már egy körforgalom kialakítását, mely jelentős mértékben megkönnyítené a közlekedők dolgát. Amennyiben sikerülne egyezségre jutni az ingatlantulajdonosokkal, még hely is lenne egy körforgalom megépítésére. R. T. |