Augusztus 23-án reggel 6 óra 39 perckor új asztrológiai hónap kezdődik. A Szűz jegyébe lép a Nap, ahol a Merkúr vendégszeretetét élvezi. A Merkúr az információ és tudás bolygója, a Szűz hava pedig az iskolakezdés hónapja. Mindez még hangsúlyosabbá válik azáltal, hogy a Merkúr kapcsolatba kerül a Szaturnusszal, az Uránusszal és a Plútóval. Ezek a bolygók pedig arra ösztönöznek, hogy a 2014/15-ös tanévben valamennyien nagyon komolyan vegyük a tanulást: tanárként, diákként vagy szülőként egyaránt többet foglalkozzunk a témával. Kezdjük az egyszerűbb esetekkel, azokkal, akik a tankötelezettség okánál fogva érintettek. Az iskola ebben a tanévben olyan hely lesz, ahol a feladat, kötelesség, szabályok és számonkérés nem számítanak szitokszónak. Szerencsére a konstellációk mindenkire hatnak, tehát a gyerekek is természetesnek veszik, hogy az iskolába tanulni járnak. A szabályok és számonkérés „szörnyűsége” a pedagógusokat úgyszintén érinti. Szemlélettől függően jól, vagy rosszul. Én azért elcsodálkoztam azon, hogy a nem humán (lehetőleg: magyar) szakos pedagógusok tömegének okozott gondot értelmes mondatokban leírt óravázlatot és más szakmai anyagokat feltölteni az Internetre… Hogy most akkor a szöveggel van a gond, vagy az értéssel? Vagy a pedagógusképzés alapjaival. A másik, ami mindenkit érint: az újszerű módszerek alkalmazásának időszerűsége az oktatásban. Mint például a villám- (vagy fotó-) olvasás teljes elmével, vagy a jobb agyféltekés rajzoktatás. A gyerekek biztosan élveznék, a folyamatot és a sikert egyaránt. A nyelvtanulás módszereinek felülvizsgálatáról már nem is beszélve, mert ugye, a magyar ember nem buta és tehetségtelen. Esetleg sajátosan magyar észjárással kellene idegen nyelvet tanulni. A kötelező jelleggel iskolába járókon túl ebben a tanévben megtelnek az iskolapadok az önként, felnőtt fejjel tanulókkal. Vegyük tehát fontolóra, nem lenne-e jó ötlet beiratkozni valamilyen iskolába. Ez itt nem a reklám helye, de arra felhívnám a figyelmet, hogy a legfontosabb ismeret az önismeret. Egyben az első lépés más emberek és a világ megismerése felé. Természetesen nem kezd el nagy hirtelen mindenki asztrológiát – vagy más önismereti módszert – tanulni. Az iskolaválasztást viszont megkönnyíti, ha nem csak kifelé figyelünk, olyan szempontokra, hogy: – Minek lenne a legtöbb haszna a munkahelyen, mivel lehetne több pénzt keresni? – Mennyibe kerül a tanulás és időben mekkora ráfordítást igényel? (Ezeket a kérdéseket nyilván fel kell tenni, de ez csak az egyik oldala az egésznek.) Másodszor figyeljünk befelé, és akkor olyan kérdéseket fogunk megfogalmazni, mint: – Olyasmiben szeretném képezni magam, amit eddig is elég jól műveltem, de jó lenne profi módon csinálni, vagy inkább kihívást keresek, és akkor olyasmit tanulok, amihez soha nem éreztem tehetséget? – Miért akarok iskolába járni? A társaság, az érdekes új emberek kedvéért? Hogy hasznosan töltsem a megnövekedett szabadidőt? Hogy haladjak a korral (bárhová is megy…)? Lehet a tanulás célja személyiségfejlesztés, hobbi, szórakozás, testi-lelki egészség megőrzése vagy javítása, az önkifejezés új módszereinek elsajátítása, egy új szakma megszerzése, megfelelő szakmai ismeretek kiegészítése vagy összekapcsolása más területtel (például egy építész beiratkozik egy feng shui tanfolyamara, vagy a pedikűrös kitanulja a talp-reflexológiát). Mindenképpen fontos, hogy tisztában legyünk az iskolaválasztás okával és céljával. Nem azért tanulunk, hogy agyonüssük az időt – kár lenne érte – vagy mert az iskolát télen fűtik. Az elmélyülés és tökéletességre – vagy legalább minél jobb teljesítményre – törekvés szerencsére mindenkire jellemző lesz ebben a tanévben. Végezetül nagyon fontos, hogy nyitottan, kíváncsian és tettre készen álljunk hozzá a „jó pap is holtig tanul” bölcsességhez, és optimizmussal telve kezdjük az új tanévet.
Tóth Éva Ágota |