Szellem és anyag, avagy az az ezo-biznisz
November 22-én, 16 óra 14 perckor – azaz kevéssel napnyugta után – a Nap átlépi a Skorpió és a Nyilas jegy határát. Az alaptermészetének jobban megfelelő tüzes jegybe érkező Napot a Merkúr és Szaturnusz fogadja. A kezdeti csillagállás meghatározza az egész hónap alaphangulatát. Azét a hónapét, amely a mi kultúrkörünkben az Advent időszakát foglalja magában. A következő hetek már a karácsonyi készülődés jegyében telnek.
~ o ~
A Nyilas kettős jegy, bár kettőssége kevéssé nyilvánvaló, mint az Ikreké és a Halaké. A mitológiai Nyilas olyasvalaki, akinek emberi felsőteste és ló alsóteste van. Ez arra utal, hogy az ember részben ösztönös lény (eltekintve azoktól, akik teljesen állatok, lásd barom, disznó, liba és még amit emlegetni szokás). Ugyanakkor az embernek van egy olyan része, amelyik a szellemi tanítások felé fordul. Ezt szimbolizálja a Nyilas (kentaur) felső fele: az ember, aki nyilát az ég felé lövi. A szellem és az anyag viszonya, mint a filozófia alapkérdése valamilyen módon az egész életünkben jelen van. A Nyilas havában aztán különleges hangsúlyt kap, immár nem bölcseleti, hanem hétköznapi szinten. November 29-én kezdődik a várakozás ideje, azaz az advent. Ez a néhány hét aztán sűrítve tárja elénk mindennapi életünk összes furcsaságát. Úgy tűnik, mintha pár évtizeddel ezelőtt az emberek még nagyobb egyensúlyt tartottak volna a gyakorlati és a lelki-szellemi készülődés között. Az ajándékok beszerzése és az ünnepi menüről való gondoskodás mellett az adventi koszorú elkészítése, a Luca-napi búza elvetése, és a roráte (pirkadat előtt szentmise) látogatása egyaránt belefért ugyanannyi időbe, amennyibe mostanság nem. Mostanság az emberek többsége amolyan kettészelt kentaurként várja a karácsonyt. Egyértelműen nagyobb hangsúlyt kap a fizikai készülődés, még a vasárnapi zárva tartás alól is felmentést kapnak a kereskedők. A háziasszonyi kötelességeken túl az advent gyakorlatilag az ajándékok utáni rohanással telik. Némely női magazin időnként ad olyan tanácsot, hogy a háziasszony menjen el fodrászhoz is, ami, lássuk be, nem nagy elmozdulás a magasabb szintek (szellemiség) felé. Ugyanakkor azt is látjuk, hogy aki viszont nagy jelentőséget tulajdonít a lelkiségnek, az hajlamos elhanyagolni a hétköznapi intéznivalót. És végül itt van az ezredforduló csodája – kísérlet a kentaur alsó- és felsőtestének összehangolására: az ezoterikus vásár. Az ezotéria kifejezés a görög „belső” szóból származik. A titkos tanokra utal, amelyeket csak a beavatottak ismertek, azaz egy belső kör számára voltak fenntartva. Ugyanakkor jelenti azt is, hogy a nem látható, nem nyilvánvaló összefüggésekkel foglalkozik, vagyis a belső, rejtett tudással, ami az emberi lét legmélyebb titkait és értelmét tárja fel. Végül, amit kevésbé emlegetnek: belső kör az is, ami bennünk legbelül van, és amihez az önismeret útján juthatunk el. (Ez az ezotéria kellemetlenebb, munkásabb része.) Mindhárom megközelítésre igaz azonban, hogy titkos, rejtett, nem kézzelfogható. Lényegében nem tárgyiasítható. Ilyen módon az ezoterikus (karácsonyi) vásár legalább annyira fából vaskarika, mint az „ezoterikus irodalom”. Értve az utóbbi alatt azt, hogy egy regény vagy vers a konkrét cselekménytől, témától függetlenül közvetíthet ezoterikus tartalmat, mély összefüggéseket. Viszont nem lesz ezoterikus attól, ha sűrűn emlegetnek benne bizonyos kifejezéseket. Hasonlóképpen a hét csakrával díszített kötött zokniban továbbra is a földön fogunk járni. Addig is, amíg az ezotériát utoléri a reformáció – tudják, amikor a pénzért árusított bűnbocsánat ellen felléptek – ki-ki otthon helyreállíthatja az anyagi és a szellemi oldal egyensúlyát az adventi készülődés alkalmával. Tóth Éva Ágota |